Verslag 16 oktober 2025
Vergadering 8 Made in Hoogstraten
1. Aanwezigheden
Aanwezig: Staf (gastheer), Ann (Voorzitter), Nathalie (notulist), Peter, Els, Guus, Nathalie, Tine
Voorzitter: Ann Van Aperen
Notulist: Nathalie Aerts
Locatie: Atelier Staf Van Hullebusch
2. Stavaza
2.1 Lopende zaken
2.1.1 Groenten en Bloemen
Er werd gebrainstormd over het organiseren van een tentoonstelling tijdens Groenten enBloemen – aangezien half Hoogstraten dan al op de been is. Mogelijke locaties die gesuggereerd werden: Zaal Sint-Cecilia, Klein Seminarie, Begijnhofkerk, de Sint-Katharina kerk, leegstand, …
Uit het gesprek met Florian en Arnold (zie main-topic) blijkt dat we voor tentoonstellen tijdens Groenten en Bloemen beter bij de VVV kunnen horen, dan bij de stad.
Staf vraagt na bij Guy Rigouts (VVV).
2.1.2 Leegstand in Hoogstraten gebruiken voor cultuurmogelijkheden
Iets om naar de cultuurraad te brengen, zal natuurlijk altijd afhankelijk zijn van eigenaars van respectievelijke panden.
2.1.3 Nieuwsbrief
Werd voorlopig niet uitgestuurd. Een voorlopig alternatief werd opgemaakt (en wordt ook als bijlage bij dit verslag toegevoegd). Wordt vervolgd
2.2 Nieuwe zaken
2.2.1 Verzekering Van Huffel
In het nieuwe kantoor van Verzekeringen Van Huffel (oude Vandersmissen @ bloemenhof), wilt men op de bovenverdieping van het gebouw een pop-up galerij inrichten. Hiervoor zijn zij steeds op zoek naar kunstenaars.
Staf heeft 22 oktober een afspraak, zal op volgende vergadering besproken worden.
3. Main Topic(s)
3.1 Cultuurraad
Florian Christiaensen (Beleidsmedewerker Cultuur Stad Hoogstraten) en Arnold Wittenberg (Schepen Cultuur e.a. Stad Hoogstraten) waren aanwezig bij de vergadering om toelichting te geven bij de cultuur-functies die Stad Hoogstraten uitoefent.
-
Uitleg over ‘wat is een cultuurraad/adviesraad?’
- Adviseert het college/stadsbestuur over onderwerpen relevant voor specifieke adviesraad, vb. subsidies, uitdagingen i.v.m. digitalisering/ticketsystemen.
-
Uitleg over huidige vorm van de cultuurraad;
- Sinds kort werden volgende raden gebundeld in ‘de cultuurraad’: musea, bibliotheek, gemeenschapscenturm, etc.
- Cultuurraad zal binnenkort voor werkjaar 2025-2026 van start gaan, zij die ingeschreven zijn zullen hiervan op de hoogte gebracht worden zodra de datum vastgepind wordt.
- De frequentie waarmee de cultuurraad vanaf dan zal samenkomen is ook nog niet helemaal duidelijk, maar het vorige jaar was dit één keer per twee maanden. Vermoedelijk zal dit zo blijven, maar dat kan de cultuurraad in principe zelf bepalen.
- Individuen kunnen zich engageren bij de cultuurraad, dit kon in principe tot eind oktober – wij veronderstellen dat inschrijven nog steeds wel kan, aangezien er aan enthousiaste medewerkers altijd te kort is.
- Alvast ingeschreven leden gelinkt aan MiH: Tine, Ann, Els, Wendy
- Eén keer per jaar een Algemene Vergadering waarop ook niet-cultuurraad-personen welkom zijn. Aanwezigheid op deze vergadering telt als ‘pluspuntje’ voor de werkingssubsidie die een vereniging kan verkrijgen.
-
Vraag: Organiseert de cultuurraad zelf iets?
- Sinds kort werden volgende raden gebundeld in ‘de cultuurraad’: musea, bibliotheek, gemeenschapscenturm, etc.
- Cultuurraad zal binnenkort voor werkjaar 2025-2026 van start gaan, zij die ingeschreven zijn zullen hiervan op de hoogte gebracht worden zodra de datum vastgepind wordt.
- De frequentie waarmee de cultuurraad vanaf dan zal samenkomen is ook nog niet helemaal duidelijk, maar het vorige jaar was dit één keer per twee maanden. Vermoedelijk zal dit zo blijven, maar dat kan de cultuurraad in principe zelf bepalen.
- Antwoord is een beetje dubbel;
- Eigenlijk organiseert het zelf niets als ‘stadsorgaan’,
- maar aangezien het een groep mensen is die zich engageert binnen een specifiek kaden, kunnen die groep mensen samen dingen gaan organiseren.
- De stad zal niet de ‘trekkende rol’ gaan opnemen bij evenementen, dit moet van de individuen binnen de raad komen
- Let ook; als er iets georganiseerd wordt vanuit een adviesraad, beland je in een log stadsbestuur-systeem. Alles moet aangevraagd en goedgekeurd worden, alle stappen duren 5x langer dan wanneer er iets particulier georganiseerd zou worden.
-
Subsidiereglement
- Werd reeds toegelicht, kan op de website van Stad Hoogstraten geconsulteerd worden - https://www.hoogstraten.be/subsidies
- Kan steeds opnieuw herbekeken worden met o.a. advies vanuit de cultuurraad.
-
Fysieke plaats in Groot Hoogstraten voor bijvoorbeeld ‘zoekertjes'
- Daar we als MiH als doel stellen om kunstliefhebbers, kunstenaars, etc. bij elkaar te krijgen, en een platform te zijn waar men hulp kan bieden aan elkaar; stelden we de vraag of er de mogelijkheid bestaat ergens in Hoogstraten fysiek bijvoorbeeld een prikbord weg te zetten waar zoekertjes geplaatst kunnen worden. Denk: ‘Atelierruimte gezocht, bel me op …’; ‘Wij hebben een keramiekoven, als je graag je potjes afbakt kan dat bij ons’.
- Hierover werd kort overlegd; mogelijkheden werden besproken – inkom IKO, bibliotheek
- Conclusie: Kan besproken worden op de cultuurraad.
- Sidepoint: informatiezuilen (betonnen dingen in centra (deel-) gemeenten) zullen vermoedelijk verwijderd worden wegens te weinig gebruikt. Lijkt ons een beetje een self inflicted wound, een betere regeling zou een breder draagvlak kunnen creëren. -- maar ach.
-
Overleg i.v.m. culturele Kalender
- De stad e.a. partijen hebben hiertoe al regelmatig initiatief proberen nemen, maar dit draait steeds uit op een moeilijk te onderhouden gegeven; waarbij telkens een aantal mensen verantwoordelijk werden voor het verzamelen van informatie bij een hele hoop organisaties.
- De beste lopende kalender bevindt zich tot op heden bij De Hoogstraatse Maand.
-
Website; online platform ‘MiH’
- Florian en Arnold gaven hierbij aan dat ze twijfels hadden bij het functioneren van ons online platform – zie falen van culturele kalenders in het verleden. Of dat al dan niet het geval is, zal de toekomst moeten uitwijzen.
- De stad zal dit nooit overnemen; al dus steeds op privéinitiatief moeten gebeuren. Subsidies kunnen wel aangevraagd worden; deze zullen natuurlijk nooit de kosten kunnen dekken.
4. Varia
-
Belangrijk voor het goed functioneren van onze werking
- Feedback/opmerkingen geven aan elkaar moet mogelijk zijn, in open dialoog.
- d.i. gemakkelijker face-to-face dan via Whatsapp/mail/…
- Als je aangeeft een taak uit te gaan voeren, wordt verwacht dat dit uitgevoerd wordt – of dat dit duidelijk en volledig doorgegeven wordt aan iemand anders indien nodig.
5. Volgende Vergadering
- TIME AND PLACE: 26 November 2025 om 20u – Moerstraat 6F, atelier Tine Brouw
- TOPICS: Mogelijke opsplisting MiH in twee sub-organisaties (website & cultuur/evenementen-orgaan), Flyer & Huisstijl, Nieuwsbrief
- VOORZITTER: Guus
- NOTULIST: Els