Verslag 28 mei 2025
Vergadering 6 Made in Hoogstraten
1. Aanwezigheden
Aanwezig: Ann, Marleen, Tana, Staf, Peter, Wendy, Guus, Nathalie, Gerard, Els
Voorzitter: Els Jacobs
Notulist: Els Jacobs
Locatie: Something Els Keramiek – Venhoefweg 3, Minderhout
2. Opmerkingen Vorige Vergadering
2.1 Café maken – caféganger
Na het lezen van het vorig verslag, hebben sommigen een klein stresske dat MIH een richting uitgaat die momenteel anders loopt dan ze verwacht/gehoopt hadden. Ze missen het praten over kunst. Heel begrijpelijk, daar willen we zeker naartoe, maar daarvoor moeten we eerst de faciliteiten creëren, het platform maken, om er daarna op een fijne manier gebruik van te kunnen maken.
We moeten even door de zure appel heen, en niemand moet zich verplicht voelen ook van die appel te bijten. Ieder kan mee de kar trekken op wat hem/haar past en is dat enkel nadat het platform er is, even goed.
2.2 Connectie tussen de verschillende organen binnen Hoogstraten die met kunst bezig zijn
In het vorig verslag staat vermeld dat het een jammere zaak is dat er geen contact is tussen de verschillende diensten die met cultuur bezig zijn. Els vraagt zich af of we nu niet hetzelfde aan het doen zijn. Moeten we niet eerder contacten leggen, verbinding maken en mensen/diensten contacteren en onze plannen voorleggen? Wie weet ontstaan er samenwerkingen of wordt er input gegeven waar wij nog niet bij stilgestaan hebben?
Het is voor iedereen onduidelijk wat de cultuurraad afgelopen tijd gedaan heeft, een nieuwe cultuurraad is blijkbaar nog niet opgestart. Ludo heeft blijkbaar aan Florian de vraag gesteld of er een mogelijkheid is dat er werken tentoongesteld worden in de kerk tijdens het groenten- en bloemenevenement binnen 2 jaar. Florian blijkt daar niet van op de hoogte te zijn.
TODO : Guus vraagt aan Florian de verslagen van de cultuurraad op.
Ann is volop bezig contacten te leggen, (Jos Vinckx, Meerkunst, Iko,…) mensen te informeren waar we mee bezig zijn.
Guus heeft een informele babbel gepland met Arnold 3 juli.
3. Stavaza
3.1 Nieuwe zaken
3.1.1 werking vergaderingen MIH (AFGEWERKT)
Els doet haar best deze vergadering volgens het afgesproken stramien te laten verlopen, er is zeker erkenning dat deze manier van werken efficiënter is en ons sneller bij ons doel zal brengen.
3.1.2 Subgroep : digiluik (AFGEWERKT)
Het groepje op zich ligt stil. Guus heeft verder gewerkt aan ‘hoe de website er uit kan zin’, zie verder in main topic
3.1.3. Subsidie (TODO)
Ann en Wendy nemen het subsidie-verhaal op zich en zoeken verder uit van welke subsidies we kunnen genieten, hoe die aanvragen, hoeveel ze bedragen,… Voor projectiesubsidies moet je geen organisatie zijn, kan je online aanvragen op de website, ten laatste 2 maanden voor het evenement/project. Werkingsubsidie ? VLAO ?
3.1.4. Subgroep PR (Tine en Gerard)
Logo (GEPAUZEERD)
Flyer open-atelierdagen (AFGEWERKT)
3.1.5. Website (BEZIG)
Guus heeft inmiddels de verslagen beschikbaar gemaakt via de website
Zie ook main topic
3.1.6 Naamsverandering (GEPAUZEERD)
3.1.7 Planning atelierbezoeken (AFGEWERKT)
We ontdekken de verschillende ateliers al vergaderend eens bij de ene dan bij de andere, iedereen welkom zijn atelier open te stellen, niemand verplicht.
3.1.8 Vragen voor Arnold Wittenberg (LOPENDE)
Arnold Wittenberg komt graag een vergadering bijwonen om vragen te beantwoorden en te bekijken hoe de stad Made In Hoogstraten kan ondersteunen. Om dat te doen zou hij wel graag hebben dat we alle vragen bundelen, en minimum een 5tal vragen kunnen voorleggen.
- Is het nodig om een soort officiële vereniging moet zijn voor werksubsidi. Deze TODO wordt alvast opgepakt door Ann en Wendy
- 1x per jaar werksubsidie + extra projectsubsidie – wat kan er? TODO Ann en Wendy
- Moeten die subsidies voor een bepaalde datum (in het jaar) aangevraagd worden, of kan dat op eender welk moment? TODO Ann en Wendy
- Wat doet cultuurraad en waarom bestaan wij naast elkaar?
- Wij hebben zelf onze eigen antwoorden op deze vraag (d.i. het feit dat de cultuurraad zelf maar moeilijk tot grote projecten/initiatieven lijkt te komen. Maar, misschien zien wij dat verkeerd. Vandaar de vraag.)
- Kan de stad een fysieke plaats vrijmaken om kunst- en cultuurcommunicatie in Hoogstraten te doen?
- Er is heel wat gaande qua cultuurevenementjes in groot Hoogstraten, maar we ontdekken tijdens onze vergaderingen steeds dat we eigenlijk heel weinig op de hoogte zijn van wat er gebeurt.
- Cultuurcafé: hiervan was niemand op de hoogte, dat is spijtig
- Kunst-gegeven dat Jos Vinckx organiseert, die communicatie is tot niemand van ons gekomen. Gemiste kans (AFGEWERKT, info gepubliceerd in Infozine)
- Een eenvoudig prikbord in alle bibliotheken van Hoogstraten + stadhuis bijvoorbeeld, met daarop specifiek kunst en cultuur-affiches / oproepen / zoekertjes zou al heel wat kunnen doen.
- Wat kan de gemeente voor ons betekenen? Drukwerk? Ontwerp flyer?
3.2 Nieuwe zaken
/
4. Main Topic
WEBSITE/PLATFORM
Guus heeft al een ‘vorm ‘ uitgewerkt van hoe de website kan werken. Hij licht het toe aan de hand van volgende pagina’s die de werking illustreren, de lay-out is voor een volgende fase.
Er zijn 3 luiken:
- In een eerste luik kan iedereen die wil bekend maken wat hij kan aanbieden, dat kan een werkruimte, materiaal, workshops,… zijn. Mensen kunnen dus op die plaats een lijst raadplegen als ze iets nodig hebben, het is een soort gratis webshop met info (vinden ze het daar niet, kan er een vraag gesteld worden op het forum, zie later)
- In een 2de luik kunnen mensen kunstenaars en makers terugvinden die zich willen kenbaar maken, zodat bezoekers van het platform er contact mee kunnen opnemen. Wederom, vinden ze niet wie ze zoeken, kunnen ze hun vraag naar iemand richten door een vraag te stellen in het forum
- Daarnaast is er het forum, waar vragen gesteld kunnen worden of aanbiedingen of aankondigingen gedaan. Hier kan iedereen op reageren en kunnen dus conversaties ontstaan. Als iemand het interessant vindt, kan die een forumpost ook delen op sociale media.
- Het forum hangt aan de producten, delen en zoeken wordt uit het forum gelicht en kenbaar gemaakt zoals in een productenwebsite. Alles is uiteindelijk 1 forum met verschillende categorieën.
Guus hoopt in het bouwverlof nog wat verder te kunnen werken aan deze website, zodat we in een volgend stadium deze met z’n allen kunnen uittesten op allerlei manieren.
De algemene strategie die we volgen met de groep is:
- Maken van de website, momenteel werkt Guus hier alleen aan
- Uittesten en indien nodig bijsturen, door iedereen die wil van de groep
- Website finaliseren
- Promotie voeren zodat liefst iedereen in Hoogstraten op de hoogte is van ons project = belangrijk voor het slagen van het project.
Voorbeelden:
- Ann contacteerde, Alexandra, directeur van IKO, zij ziet een samenwerking wel zitten. Als Iko bijvoorbeeld promotie maakt bij de studenten, bereiken we al veel kunstminnend volk
- Bloemen en groenten, is ook een moment waar we een groot publiek kunnen aanspreken.
Tijdens dit traject zullen er deeltaken ontstaan, zoals geld genereren om de kosten te dekken, lay-outs voor promotiemateriaal maken,…
4. Varia
- Het zou geweldig zijn dat ons platform een integratieplatform wordt, waarbij er samenwerkingen ontstaan en verschillende organisaties vastklikken aan het platform.
5. Volgende Vergadering
- TIME AND PLACE: 8 augustus 2025 om 20u bij Marleen (Vrijheid 43 bus 6/7)
- MAIN TOPIC: de website
- VOORZITTER: Marleen
- VOORZITTER: Wendy
- (De vergadering daarop zal doorgaan op donderdag 16 oktober, voor deze vergadering zal Arnold voor uitgenodigd worden) TODO : Wie verwittigd Arnold hier al van ? Ann ? Guus ?