Verslag 5 juni 2025
Verkennend gesprek Made in Hoogstraten (werktitel)
1. Aanwezig
Ludo Knaepkens, Tana Ibañez, Ann Van Aperen, Nathalie Aerts, Guus Michielsen
2. Context
Daar het naar ons gevoel wat ontbreekt aan cohesie tussen verschillende culturele partners/makers/… hebben we het initiatief genomen om eens samen rond de tafel te gaan zitten om hierover te vergaderen.
De vooropgestelde agendapunten waren de volgende:
- Inventariseren;
- Welke culturele organisaties zijn er in Hoogstraten, en waar kan wat?
(Makerspace, Academie, Museum, co-workingspace, Atelier, …)
- vb. Nood aan een specifieke machine voor een project, waar vind ik die?
- Wie doet wat? (Kunstenaars, Leerkrachten, Workshops geven, Galerij uitbaten, …)
- Etc.
- Welke culturele organisaties zijn er in Hoogstraten, en waar kan wat?
(Makerspace, Academie, Museum, co-workingspace, Atelier, …)
- Samenwerking
- Hoe kunnen we elkaar beter bereiken? Samen een tentoonstelling organiseren? Tips & Tricks uitwisselen?
- Extern gericht;
- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er voor het bredere publiek een beter overzicht is in het lokale culturele aanbod? Is er interesse in een ‘online cultuur-hub’ waar alles en iedereen op te vinden is? Of beter een fysieke nieuwsbrief? …
- Naar de toekomst toe; wie doet graag wat?
- Varia
Wat verkocht werd als ‘een vergadering’ is meer ‘een gesprek’ geworden. Het verslag hieronder is een gefilterde versie van dat gesprek, om het op een vergadering te doen lijken ;).
3. Cohesie binnen kunst/cultuur Hoogstraten
3.1 Made in Hoogstraten (werktitel)
Alle aanwezigen waren het er over eens dat op regelmatige basis met een groep geïnteresseerden samen te komen om (korte-, middellange- en lange termijns) projecten te organiseren, een zinvolle zaak is. Daarbij werd oa. gedacht aan heel specifieke evenementen om de kunst en andere ambachtelijke zaken die in Hoogstraten gemaakt worden in the picture te zetten, maar net zo goed het uitbouwen van een cultureel netwerk waar onderling steun geboden kan worden om elkaars projecten een duwtje in de rug te geven.
Deze vergadering zou bij voorkeur telkens op een andere locatie plaatsvinden, in de werkomgeving van één van de deelnemers bijvoorbeeld. Dat maakt dat we onderling in ieder geval een beter inzicht hebben in wie waar mee bezig is, en houdt de gesprekken hopelijk wat fris. (Moest een plaats vinden moeilijk zijn, kan STUDIO de/Ruimte steeds dienen als terugvalbasis.)
De titel waaronder dat voorlopig gebeurt ‘Made in Hoogstraten’, is op dit moment niet meer dan de titel van een Whatsapp-groepje waarin we contact houden. Of dat dan de permanente branding van de werkgroep (?) moet worden, en of er überhaupt een titel nodig is, is een topic voor de volgende vergadering.
3.2 Een centrale ‘hub’
Ergens zou er een plaats moeten zijn waar; kunstenaars, makers, workshoppers (?), leerkrachten, het brede publiek, … m.a.w. al wie geïnteresseerd is in culturele activiteiten, elkaar (en bijvoorbeeld plaats en materiaal dat te delen staat, tips & tricks die gedeeld kunnen worden, tentoonstellingsruimte dat beschikbaar staat, etc.) kunnen vinden. Of die plaats nu digitaal, fysiek of ergens tussenin, is; dat is afhankelijk van de noden en wensen van die mensen. Eén ding is zeker; we vinden elkaar niet voldoende, en op die manier gaan er heel wat kansen verloren.
Hoe dat er concreet uit moet zien, is niet uitvoerig besproken. Te bespreken op de volgende vergadering.
4. Mogelijke activiteiten
Makers zijn (vaak) organiseerders. Het gesprek werd dus al snel een delen van ervaringen en enthousiaste suggesties voor evenementjes. Het lijkt daarom bijna automatisch ook de taak van Made in Hoogstraten te worden, dat we kunst-gerelateerde zaken op het programma gaan zetten in Groot Hoogstraten.
4.1 Expertise/thema-momenten
Omdat elks aan tafel kwam met ‘hoe doe jij x of y?’-vragen, en er al snel heel zinvolle informatie rond ging; werd voorgesteld om expertise-momenten (ofzoiets) te organiseren
Ludo (Knaepkens) heeft bijvoorbeeld veel ervaring met de – in de beste zin van het woord - commerciële kant van kunst. Contact leggen met galerijen, hoe werkt een kunstbeurs, zijn online galerijen de moeite waard, etc. In plaats van allemaal hetzelfde zoekend pad dat Ludo afgelegd heeft, te moeten volgen; is het veel efficiënter om rechtstreeks van hem de valkuilen en positieve ervaringen te leren. Een info-moment daarover zou heel wat (ambiërende) kunstenaars een sprong vooruit kunnen maken.
M.a.w. het delen van praktische ervaringen en de mogelijkheid krijgen te leren van elkaars bevindingen, gekanaliseerd in specifieke thema’s.
4.2 Plaatsen van kunstcontainers/trailers
Om lokale kunst onder de aandacht te brengen, stelde Tana voor om bijvoorbeeld, tijdens evenementen (opendeurdag, opening toeristisch seizoen, groenten en bloemen, begijn, …), kunstwerken in trailers tentoon te stellen waar mensen die sowieso al in het Hoogstraatse op trot zijn, hun neus binnen kunnen steken. (Denk: de info-container i.v.m. de renovatie van de kerk, tussen kerk en stadhuis)
Specifieke cultuurevenementen opzetten, waar kunst 100% de aandacht krijgt, zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
4.3 Atelierbezoeken
Ook in de ervaring-deel-trend (plus wat curieuzeneuzemosterdpotterij) kunnen half-open atelierdagen georganiseerd worden. Atelierbezoeken voor kunstenaars/makers. Hoe ziet de ene Verslag 5 juni 2024: verkennend gesprek Made in Hoogstraten Pagina 3 van 3 hun setup er uit, welk merk verf en wat voor borstels gebruikt de andere, hoe doet iemand het om zelf thuis te zeefdrukken, …? Zoals de open atelier dagen, maar met tijd voor meer doorgravende uitwisselingen.
5. PR: de valkuil van zoveel initiatieven
Hoe blazen we dit leven in, en zorgen we dat het geen stille dood sterft? Dat zal neerkomen op 1. relevant zijn, en 2. het woord rond krijgen.
5.1 Relevant zijn
D.w.z. dat we een oplossing moeten zijn voor daadwerkelijk bestaande problemen. Dat wilt op zijn beurt zeggen dat we bij de maker-kunstenaars moeten komen, om te leren wat de noden zijn.
5.2 Het woord rond krijgen
Om het woord rond te krijgen moeten de banden onderling – in het bijzonder met organisaties zoals het IKO, stedelijk museum, stadsbestuur, gedeelde ateliers (bijvoorbeeld Meerkunst), misschien de scholen … - aangehaald worden. Onderlinge communicatie sterker maken en meer aan crosspromotion doen.
Maar ook de communicatiedienst van Hoogstraten, de Hoogstraatse Maand, met momenten misschien de GVA, … zijn manieren om op tijd en stond iets in het licht te zetten.
En, hoe een akelige term ik dat ook mag vinden, we moeten ‘ambassadeur van ons eigen initiatief en van elkaar’ zijn. Praten met al wie het horen wil over kunst. Kunst en het bredere ‘maken’ is een fenomenaal gespreksonderwerp – dus het is sowieso de moeite waard om er over te beginnen praten. En er worden fantastische dingen gemaakt in Hoogstraten, te weinig mensen weten dat. Er over praten, en durven reclame maken voor onszelf en elkaar, is dus de boodschap.
6. Next up
Volgende vergadering op 17 september 2024; om 19u. Locatie wordt nog bepaald en doorgecommuniceerd.
Als je reden hebt om te denken dat we je contactgegevens nog niet hebben, stuur een mailtje naar hello@madeinhoogstraten.be.
Disclaimer; dit verslag werd opgemaakt door mij, Guus Michielsen, en voor een groot deel uit mijn duim gezogen. Het is dus mogelijk dat ik hier of daar wat veel vrijheid genomen heb met het samenvatten van het gesprek. Moest dat het geval zijn, ben ik er zeker van dat men mij op de volgende vergadering op mijn vingers zal tikken, en de verantwoordelijkheid van de verslaggeving uit mijn handen weg zal nemen. #sorrynotsorry